Rotterdamse Ondernemersprijs terug in nieuwe stijl

Vanaf vandaag start de inschrijving van de Rotterdamse Ondernemersprijs nieuwe stijl. Vanwege het coronajaar kon de prestigieuze prijs vorig jaar niet worden uitgereikt, maar de organisatie heeft niet stil gezeten. In de komende jaren wordt daarom groots uitgepakt.

Met een reeks nieuwe events, het aantrekken van nieuwe partners en de lancering van een vernieuwde website wil de al meer dan 30 jaar bestaande ondernemersprijs het Rotterdamse bedrijfsleven met hernieuwd elan op de kaart zetten. Ellen van Dam, voorzitter van de Rotterdamse Ondernemersprijs: “Voor veel ondernemers was het een extreem uitdagend jaar.

Juist daarom is het belangrijk dat de prijs weer wordt uitgereikt, want de ondernemers die het afgelopen jaar hun hoofd boven water hebben gehouden, verdienen het om in de schijnwerpers gezet te worden.” De ondernemersprijs gaat de 37ste editie in en wordt in maart 2022 tijdens een grootschalig en prestigieus event uitgereikt.

 

Nomineren nieuwe stijl

Het aanmeldingsproces voor de Rotterdamse Ondernemersprijs is vanaf dit jaar ook vernieuwd. Ondernemers melden zich niet alleen meer zelf aan, maar worden vooral ook door eerdere winnaars, andere belanghebbenden en alle inwoners van de metropool Rotterdam genomineerd. Hierdoor komen ook ondernemers in beeld die zichzelf normaal gesproken niet aanmelden vanwege tijdgebrek of een te grote bescheidenheid en hebben zij ook een kans om mee te dingen naar de prestigieuze prijs.

Wie weet treden zij in de voetsporen van Coolblue, NLE (voorheen de Nederlandse Energie Maatschappij), Quooker, Schmidt Zeevis en Helloprint die eerder al de prijs wonnen. Het nieuwe nomineren wordt uitgelegd op de vernieuwde website.

 

Nieuwe partners en events

Verder is er dit jaar gekozen om nieuwe partners aan te trekken en in te zetten op nieuwe events. Zo gaat er nauw samengewerkt worden met Erasmus Centre for Entrepreneurship. Zij stellen in opdracht van de Rotterdamse Ondernemersprijs een lijst op van de top-50 groeibedrijven van de metropool Rotterdam die dit najaar op een event van de Rotterdamse Ondernemersprijs bekend wordt gemaakt. Deze bedrijven worden hiermee – voor zover ze geen oud-winnaar zijn en aan de criteria voldoen – direct genomineerd en vormen hiermee een aansprekende lijst van 50 kandidaat-winnaars.

Voor de organisatie en communicatie van de Rotterdamse Ondernemersprijs heeft het bestuur tevens een nieuwe partner gevonden. Het Rotterdamse pr-bureau MissPublicity, waarbij oprichter en eigenaresse Clarissa Slingerland zelf een duidelijke rol inneemt in het transformatieproces van de Rotterdamse Ondernemersprijs. Aan het einde van het jaar vindt een preview event plaats voor oud-winnaars en genodigden waaronder de top-50 groeibedrijven van de metropool Rotterdam. Hiermee wordt toegewerkt naar het grootschalige uitreikingsevent dat in maart 2022 plaatsvindt. Meer hierover wordt binnenkort bekend gemaakt.

 

Ondernemerschap vieren

De oorsprong van de Rotterdamse Ondernemersprijs ligt bij de Kamer van Koophandel Rotterdam en de Gemeente Rotterdam die het platform hebben opgezet voor het stimuleren van ondernemerschap in de stad. Rotterdam is de snelst groeiende regio op ondernemersgebied en een platform als de Rotterdamse Ondernemersprijs heeft daarvoor de volle aandacht. Voorzitter Ellen van Dam vindt dat de Rotterdamse Ondernemersprijs nog duidelijker op de kaart gezet moet worden. “Juist na een stille periode door corona is het belangrijker dan ooit om ondernemerschap te vieren, op grootse wijze.”