Ha Hans, fijn dat je even tijd kon maken! Vertel, wie ben je?

Een bevlogen en energieke Rotterdamse ondernemer, gedreven door mooie dingen creëren, samen met anderen. Dat doe ik sinds ik een jaar of 18 ben – inmiddels dik twintig jaar. Altijd in Rotterdam, mijn grote liefde.

Nu we het toch over Rotterdam hebben, hoe heeft de stad invloed gehad op hoe Helloprint als bedrijf eruit ziet?

Aan elke nieuwe werknemer maken we dezelfde belofte: dit zal altijd een Rotterdams bedrijf blijven. Dat heeft te maken met het DNA van de stad. Ons team is heel divers, met 29 nationaliteiten van over de hele wereld. Maar ze delen allemaal wel dat Rotterdamse DNA, of worden ermee geïnfecteerd.

Wat Rotterdam heel erg kenmerkt, is dat het zichzelf constant opnieuw uitvindt. Dat zie, proef en ruik je als je voor het eerst Rotterdam binnenkomt, maar ook als je er al langere tijd woont. De stad ligt altijd open en daar zeuren we altijd over, maar dat betekent ook dat Rotterdam altijd bezig is de beste versie van zichzelf te worden. En het mooie is: dat zie je terug aan de erkenning uit het binnen- en buitenland. Dat is gelijk een dik compliment aan de gemeente en Rotterdam Partners, die de stad zo mooi hebben neergezet. Als bedrijf heb je daar veel profijt van, want mensen komen graag naar de mooiste stad van Europa.

Overigens moet Rotterdam die titel wat mij betreft wel delen met Valencia, maar dat is ook niet helemaal eerlijk. Het is daar namelijk tien graden warmer dan in Rotterdam.

Wat heeft de Rotterdamse Ondernemersprijs voor Helloprint betekend?

Het is een heel mooie prijs omdat er een vakjury heel inhoudelijk bezig is met het écht beoordelen van je bedrijf. Dat gaat niet om een stem of een voorkeur, maar het gebeurt op heel inhoudelijke gronden.

Stiekem wilden we die prijs altijd al heel graag hebben… en toen we hem kregen gaf het een enorme boost. Als je een uniek bedrijf probeert te bouwen en je krijgt waardering in je eigen stad, dan helpt dat ook met het aantrekken van nieuwe mensen.

We zijn heel trots en dankbaar dat we die prijs in ontvangst mochten nemen.

Hoe kan de ROP andere bedrijven vooruithelpen; waarom zou een ondernemer zich opgeven?

Dat je inhoudelijk door vakgenoten wordt gewaardeerd, is heel veel waard. En bovendien: PR helpt je bedrijf altijd vooruit.

Heb je misschien tips voor startende ondernemers?

Zoek de verbinding met andere bedrijven. Er zijn zoveel mooie bedrijven en initiatieven in de stad. Kijk maar eens hoe het ecosysteem voor ondernemers zich afgelopen jaren heeft ontwikkeld: er is heel veel steun voor startups en scale-ups, je hebt veel co-op spaces waar je mooie bedrijven tegenkomt en er zijn geweldige evenementen, zoals het Upstream Festival.

Ga eropuit en zorg dat je veel contacten legt. Er zijn zoveel mogelijkheden om jezelf te verrijken, zowel voor je bedrijf als voor jou persoonlijk.

En het belangrijkste: maak gewoon heel veel fun. Het is zo mooi om een bedrijf te bouwen, maar veel mooier om dat te doen met goeie mensen om je heen én als je er lol aan beleeft. Daar krijg je energie van, waarmee je het alleen nog maar langer vol kunt houden.